Het is inmiddels december en 2018 staat alweer voor de deur. Vaak een moment om het afgelopen jaar te overdenken en vooruit te blikken naar het nieuwe jaar. Ik hoop dat jij een mooi jaar hebt gehad en je doelen hebt bereikt. En hoe ga jij het nieuwe jaar in? Stel jij doelen en heb jij een marketingstrategie? Ik ben dit jaar in juli begonnen met mijn onderneming en ben gestart met het maken van een strategisch marketingplan ( hierin beschrijf je hoe je inspeelt op de markt zodat je een goede aansluiting hebt met je markt). Ik heb daarmee mijn koers uitgezet.

Zoveel ideeën

Ik weet dat een marketingplan en de bijbehorende marketingstrategie de basis is van succes. Maar ik heb nu ook zelf ervaren hoeveel onrust het geeft als je ontzettend veel ideeën hebt en niet weet wat je het beste kan doen. Al die ideeën en kansen die ik zag hadden me zelfs ’s nachts in de ban. Nadat ik mijn marketingplan had gemaakt was alles was een stuk helderder en had ik keuzes gemaakt.

marketingstrategie

Heb jij een marketingplan en een marketingstrategie?

Veel zzp’ers hebben bij de start van hun bedrijf niet een heel uitgewerkt marketingplan met een bijbehorende marketingstrategie gemaakt. Natuurlijk is het belangrijk om dit goed aan te pakken, maar wees gerust, waarschijnlijk heb jij wel nagedacht over een aantal punten zonder dat je door had dat het om marketingstrategie gaat.

Wat is een marketingstrategie

Marketingstrategie heeft alles te maken met de aansluiting tussen jou en de markt. De strategie heeft betrekking op de te kiezen doelgroep, je dienst of product en positionering. Dit is de koers die je vaart, richting jouw beloofde land (jouw lange termijn visie). Deze strategie geeft richting voor je marketingactiviteiten. In principe is een marketingstrategie iets van de lange termijn (5-7 jaar). Voorafgaand aan het bedenken van een marketingstrategie is het van belang dat je onderzoekt waar de kansen voor jou en je bedrijf liggen. Hiervoor analyseer je de markt, je concurrentie en je eigen sterke en zwakke punten.

marketingstrategie

4 principes van marketingstrategie

Deze principes zijn ontzettend belangrijk, de keuzes die je maakt in deze gebieden bepalen namelijk grotendeels de mate van je succes.

  1. Specialisatie
    Dit is de markt, je doelgroep, je dienst of het product waar je al je inspanningen voor doet.

2. Differentiatie
Op welke manier of waarin ben je anders of beter dan je concurrenten. Het is het antwoord op de vraag: Waarom zou de klant van jou moeten kopen? Voor een dienstverlener is dit anders dan voor bedrijven die een product verkopen. Natuurlijk kun je concurreren op ‘productniveau’ en laten zien waar jij heel erg goed in bent, hoe jij de dingen anders doet dan je concurrent. Maar voor dienstverleners is het minstens zo belangrijk (en gemakkelijker!) je te onderscheiden met jezelf. Jij bent de stabiele factor in je bedrijf, je producten veranderen in de loop der tijd. Maar nog belangrijker, jij bent uniek. Er is niemand die daar tegenop kan, nooit. Mensen kopen (diensten) van mensen, dus dat weegt zwaar mee in de overweging om wel of niet te kopen.

3. Segmentatie
Wie waardeert mijn dienst het meest en wil daar dan ook goed voor betalen?

Maak een beschrijving van:

– de demografische kenmerken van deze groep (leeftijd, geslacht, inkomen, opleiding, werk, etc)

– de psychografische kenmerken van deze groep (doelen, ambities, wat hebben ze nodig, waar verlangen ze naar, wat is hun motivatie, wat is hun hoop en wat zijn hun dromen, waar worstelen ze mee, wat zijn hun twijfels). Er is altijd 1 allergrootste worsteling, droom, ambitie, doel etc. Zorg dat je die kent.

– je ideale klant. Dat is 1 persoon uit de groep die je hierboven beschreven hebt.

4. Concentratie
Nu bekend is wat je gaat betekenen en voor wie, dan is het belangrijk al je energie (tijd, geld) gaat focussen op dat waar je heel goed in bent. Zorg dat je marketing super helder is. Denk hierbij na over:

  • Wat zijn de beste manieren om in contact te komen met je ideale klanten
  • Wat zijn de beste media
  • Wat is de meest krachtige belofte die je ze kan doen
  • Wat zijn de meest krachtige call to actions

Het beschrijven van al deze punten is niet makkelijk. Daarom is het enorm belangrijk dat je de eerdergenoemde analyse doet van de markt, je concurrentie en je eigen sterke en zwakke punten. Wil je daar hulp bij, kijk dan hier

De marketingmix

Als je de 4 gebieden hebt omschreven kun je die gebruiken om de zogenaamde 4 p’s te beschrijven. Dit wordt ook wel de marketingmix genoemd. De samenstelling van de marketingmix is dus een gevolg van de keuze van de doelmarkt en de positionering in deze markt. De 4 p’s staan voor Product, Plaats, Prijs en Promotie. Dit zijn de instrumenten die je gebruikt om je marketingstrategie uit te voeren. Wanneer je al deze gebieden op elkaar afstemt en alles in balans is, dan krijg je de ideale marketingmix.

marketingstrategie
  1. Product (of dienst)
    Wat zijn de eigenschappen van de dienst of het product? In welke behoefte voorziet de dienst of product, welke voordelen heeft het product, is de kwaliteit afgestemd op de behoeften van je klant, is er garantie of een andere vorm van service.
  2. Plaats
    Hier gaat het om je vestigingsplaats en je distributie (waar je dienst verkoopt). Als dienstverlener is het belangrijk dat je daar zit waar je doelgroep ook is.
  3. Prijs
    Er zijn verschillende manieren om tot een prijs te komen. Het is van belang dat je de prijs aansluit op je dienst. Verkoop je je dienst helemaal online en geautomatiseerd, dan past een lagere prijs goed. Ben je een hele dag beschikbaar voor je klant, dan past een hogere prijs natuurlijk beter.
    Ben je starter? Dan moet je nog credibility opbouwen en kun je niet meteen de hoofdprijs vragen. Maar zorg er altijd voor dat je niet de goedkoopste bent. Dat zegt ook iets over je dienst. Kijk dan naar je concurrenten en zorg ervoor dat je ergens in de middenmoot gaat zitten. Ben je de beste in je markt, dan kun je daar met je prijs op inspelen. Zit je agenda vol? Wees dan niet te bang om een hoger tarief te vragen. Verhoog je prijs met 10% en zie wat het met je agenda doet.  Denk ook na of je uitzonderingen maakt, zoals je vaste klanten een korting geven of andere acties.
  4. Promotie
    Bij promotie kun je helemaal los gaan. Alles is mogelijk als het maar gericht is op:
  • het bekend maken en houden van je bedrijf of dienst
  • het kweken van vertrouwen. De consumptie van je dienst gaat immers gepaard met de productie. Er kan dus niet meer geruild worden zoals bij een product.
  • het creëren van klantenJe bedenkt op welke manier je promotie wil doen en waar je dat doet. Ga je dit alleen online doen of ga je ook offline promotie doen? Ga je gebruik maken van free publicity?

Hoe breng je dit in praktijk?

Aangezien je marketingstrategie iets van de lange termijn is, is het belangrijk een gameplan te maken voor een kortere tijd. De kans dat je strategisch plan ligt te versloffen in een lade is groot. Je gameplan is afgeleid van je marketingstrategie. Je knipt je plan op in periodes. Te beginnen met een jaarplan. Ik werk altijd met een gameplan op A3. Geen dik boekwerk, maar wel overzicht en inzicht. Het plan neemt je onrust weg, omdat je systematisch en stapsgewijs aan je hogere doel werkt.

Hoe pak je dat aan, een gameplan maken?

Je start dus met je jaarplan.

1. Beschrijf je omzetdoelstelling.

2. Bepaal wat er moet gebeuren om die doelstellingen te behalen.

Maak op basis van het jaarplan een actieplan voor kwartaal 1.

1. Bepaal voor elk kwartaal je doelstellingen.

2. Bepaal wat er moet gebeuren om deze te behalen.

Hier maak je een soort draaiboek van waarin staat:
– wat moet er gebeuren?
– wanneer moet het gebeuren?
– wie voert het uit?
– wat kost het?

Zorg er wel voor dat je tussentijds evalueert. Blijven de resultaten achter? Wat zijn daarvan de oorzaken en hoe kun je bijsturen?

marketingstrategie

Ben jij het met me eens dat marketingstrategie de belangrijkste pijler is voor zakelijk succes? Voel je vrij om in je reactie hieronder te plaatsen.

1 antwoord

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Delen via: