In mijn  vorige blog sprak ik over al die verschillende dingen die je zou kunnen doen op marketinggebied om zichtbaar te worden voor jouw klant. En dat je onrustig wordt van de gedachte dat je dat allemaal ook zou moeten doen. Dit is ook heel begrijpelijk en heel logisch. Want je hebt nog niet overal verstand van en je kunt ook maar één ding tegelijk. En ook al weet je dat marketing belangrijk is, je hebt allerlei redenen om niet écht te starten. En met écht starten bedoel ik dus niet je logo ontwerpen, niet je workshop maandenlang uitdenken, niet allerlei boeken lezen en webinars volgen. Natuurlijk zijn deze dingen goed en sommige zelfs essentieel om te doen, maar brengen ze je echt in beweging? Het antwoord is nee, het is uitstelgedrag.

Zichtbaar worden, makkelijker gezegd dan gedaan.


Herken jij je in de volgende punten?

  1. Eerst dit nog doen en dan ga ik het wel oppakken.
  2. Ik ben er wel mee bezig, alleen eerst nog achter de schermen.
  3. Het is best ingewikkeld, ik wil eerst meer weten voordat ik er aan begin.
  4. Ik verzamel eerst informatie van anderen en ga dat verwerken in mijn informatie.
  5. Ik wil eerst nog een cursus doen.

En? Herken je er één of meer bij jezelf? Waarschijnlijk wel. Het zijn verstop strategieën. Onbewust heb je de neiging je angst voor je uit te schuiven. Angst? Ja, achter deze gedachten schuilt vaak een vorm van angst. Als het nu gaat om angst om te mislukken, angst om op te vallen, angst voor conflicten of angst voor feedback, het weerhoud je om daadwerkelijk in beweging te komen. Wij denken met z’n allen (ja ook ik) dat de angst weg is als we datgene hebben gedaan wat we denken dat eerst nog nodig is. Helaas, het zorgt er alleen maar voor dat je het een tijdje voor je uit kan schuiven. En zichtbaar word je niet.

Hoe kom je dan wel in beweging?

Allereerst is het bewust worden van deze verstop strategieën een must. Hieronder vind je in de tabel wat je kan doen als je je herkent in één van de eerder genoemde verstop strategieën.

Gedachte/ strategie Wat je kan doen
Eerst dit nog doen en dan ga ik het wel oppakken. Onder ogen zien dat er allerlei volgordes zijn waarin je de stappen kan nemen om tot je doel te komen.
Ik ben er wel mee bezig, alleen eerst nog achter de schermen. Betrek je doelgroep er bij, leer van je doelgroep.
Het is  best ingewikkeld, ik wil eerst meer weten voordat ik er aan begin. Maak het makkelijker. Wat weet je wel en ga starten op kleine schaal of met een klein groepje. Vraag feedback.
Ik verzamel eerst informatie van anderen en ga dat verwerken in mijn informatie. Wat heb jezelf over het onderwerp te zeggen? Laat dat horen.
Ik wil eerst nog een cursus doen. Wat weet je al en start daarmee. Op dit gebied kun je vast al mensen helpen.

En wat is dan het tegengif?

Het tegengif voor deze verstop strategieën is ‘de sprong’. In de basis is springen ‘leren door te doen’. En hoe spring je dan? De criteria voor een sprong:

  1. Het kan binnen één à twee weken worden afgerond.
  2. Het is iets eenvoudigs, wat je in één zin kunt beschrijven, bijv. drie potentiële klanten bellen.
  3. Het zorgt ervoor dat de adrenaline gaat stromen. Je komt uit je comfortzone.
  4. Het zorgt ervoor dat je in contact komt met het publiek die je wilt bereiken of beïnvloeden.
  5. Het zorgt ervoor dat je er van leert.

Ik zal je aan de hand van een persoonlijk voorbeeld uitleggen wat een sprong is. Toen ik startte met mijn bedrijf heb ik een logo laten ontwerpen. Mijn sprong was dat ik de verschillende varianten van mijn logo ging testen onder mijn doelgroep. De tijdlijn was 1 week. Ik wilde van de sprong leren welk logo het meest aansprak binnen mijn doelgroep.

Effectiever door de sprong.

Door te springen leer je je klant snel en goed kennen en pik je praktische hindernissen sneller op. Maar het zorgt er bijvoorbeeld ook voor dat je weet hoe je dienst er uit moet zien en dat je je (eerste) diensten daadwerkelijk verkoopt. Ik zal nog een voorbeeld noemen. Je wilt een workshop ontwikkelen. Wat je geneigd bent om te doen is het komende half jaar bezig zijn om je workshop uit te denken. De sprong kan zijn dat:

  • je een oproep via Facebook doet (kan ook privé) dat je over 2 weken een proefworkshop wilt geven.
  • Neem een uur om de workshop uit te schrijven
  • Geef de workshop
  • Steek van de reacties op wat voor soort persoon in deze workshop geïnteresseerd is
  • Vraag na de workshop om feedback
  • Pas je workshop aan

Het mooiste van een sprong is dat je ‘overwin’ momenten creëert. De sprongen zorgen ervoor dat je zichtbaar wordt en je  je passies kunt najagen. In plaats van te dromen van je eerste klanten, werk je met je eerste klanten. In plaats van honderd boeken te lezen, bepaal je je eigen visie en checkt bij wie dit aanslaat. Het is niet meer ‘ik wil ….’, maar ‘ik doe/help/coach etc.’.

Denk na over welke sprong jij kan doen om zichtbaar te worden.

Welke actie zou jij kunnen ondernemen die voldoet aan de vijf criteria?

Mijn sprong is …… (1 korte zin)
De tijdlijn is …….. (max twee weken)
Wat ik wil leren van deze sprong is …….

Vind je het leuk om hier meer over te lezen? Deze blog is ontstaan door het boek Playing Big van Tara Mohr. Een boek waar ik heel veel aan heb gehad. Hier kun je meer informatie vinden over het boek: http://www.taramohr.com/book/

Wil je hulp bij het springen? Vraag dan mijn inzichtsessie hieronder aan.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Delen via: